امروز جمعه 31 فروردین 1403 http://konool.cloob24.com
0

ژنتیک مستعد، سبک زندگی ناسالم و رژیم غذایی پرنمک از مهمترین علل ابتلا به فشار خون بالا هستند. متاسفانه فشار خون بالا درمان قطعی و اثبات شده ای ندارد و تلاش ها بر پیشگیری و کنترل این بیماری متمرکز هستند.

راه های درمان فشار خون بالا

کاهش فشار خون با پیاده‌روی در فضای باز

پیاده‌روی تند به شما کمک می‌کند که فشار خون را پایین بیاورید. اگر این اقدام به‌طور صحیح انجام شود، قلب می‌تواند به طور موثرتری از اکسیژن استفاده کند. 4 تا 5 نوبت پیاده‌روی سریع در هفته می‌تواند تغییرات قابل ملاحظه‌ای در زندگی شما اعمال کند. می‌توانید با 15 دقیقه ورزش روزانه شروع کنید و به آرامی مدت و شدت تمرینات را افزایش دهید.

کنترل فشار خون با یوگا

شما با یوگا می‌توانید در کنترل فشار خون خود نقش داشته باشید. در پژوهش انجام شده در این زمینه که در ژورنال فشار خون منتشر شد، افرادی که حداقل بمدت 8 هفته در یک روال یوگا شرکت کردند در مقایسه با افرادی که ورزش نکردند، شاهد یک کاهش جزئی در فشار خونشان بودند. در واقع می توان گفت فایده یوگا در اینجا، ترکیبی از بهبود آمادگی جسمانی و کاهش استرس است.

کنترل فشار خون با کاهش مصرف نمک

حتی اگر در خانواده تان سابقه ابتلا به فشار خون بالا را ندارید، کاهش مصرف نمک می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی سلامت شما داشته باشد. قبل از این که نمک به غذا بیفزایید فکر می‌کنید که آیا واقعا به آن نیاز دارید یا نه. سعی کنید به جای نمک از دیگر چاشنی‌ها استفاده کنید. همچنین تا حد امکان از مصرف مواد غذایی فرآوری شده وکنسروی و آماده بپرهیزید، مثل سوسیس و کالباس، چیپس، ناگت مرغ منجمد و … چون این مواد سرشار از نمک هستند.

کنترل و درمان فشار خون با تنفس آرام و عمیق

تمرین تنفس آرام و روش های مدیتیشن هم می‌تواند در این خصوص روی شما تاثیر شگفت‌انگیزی داشته باشند. این روش‌ها به شما کمک می‌کنند که به میزان قابل ملاحظه‌ای استرس خود را کاهش دهید و فشار خونتان را نیز کنترل کنید. سعی کنید این روش را 10 دقیقه صبح و 10 دقیقه شب انجام دهید. نفس عمیق خود را به درون برده و سپس خارج کنید. اگر می‌توانید گاهی اوقات به کلاس یوگا بروید تا این روش‌ها را بهتر یاد بگیرید.

کاهش فشار خون با کاهش ساعت کاری

کاهش ساعاتی که در اداره می‌گذرانید، می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. کار بیش از حد و طولانی‌مدت، زمان ورزش و تغذیه سالم را از شما می‌گیرد.

راه های درمان فشار خون بالا – خوردن آلبالو

از نظر طب سنتی آلبالو طبع سرد و خشک دارد و برای کسانی که طبع گرم دارند و در عین حال دچار فشار خون بالا هستند، میوه خوب و مفیدی به‌شمار می‌آید. گرم‌مزاج‌ها را از رنگ رخ‌شان می‌شود شناسایی کرد؛ اغلب کسانی که صورت پر خون و سرخ رنگی دارند گرم‌مزاج هستند.

می‌توانید روزانه نصف یک لیوان آلبالو را به شکل دلخواه مصرف کنید، اما بیشتر و کمتر از آن توصیه نمی‌شود. بهتر است آلبالو را به صورت خام مصرف کنید. آلبالویی که در غذایی مثل آلبالوپلو تهیه می‌شود، درواقع پخته شده است، بنابراین راه دیگری که مطابق میل‌تان باشد، برای مصرف آلبالوی خام پیدا کنید.

آلبالو برای افرادی که سردمزاج هستند، بدن لاغری دارند، پوست‌شان سفید و رنگ پریده است، سن‌شان بالاست، بدن‌شان خشک است، خوراکی مناسبی برای کاهش فشار خون به حساب نمی‌آید. این دسته از افراد نباید آلبالو بخورند، چون برای‌شان مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

راه های درمان فشار خون بالا – خوردن طالبی

طالبی برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند مفید است. متأسفانه تغذیه‌ی ما سرشار از سدیم (نمک)بوده و میزان کمی پتاسیم دریافت می‌کنیم. همه‌ی ما باید تلاش کنیم تعادلی بین میزان سدیم و پتاسیم برقرار کنیم. از آنجایی که طالبی حاوی پتاسیم است می‌تواند در جهت ایجاد تعادل بین این دو ماده به ما کمک کند. به همین دلیل طالبی با فشار خون بالایی که نتیجه‌ی مصرف زیاد نمک است مقابله می‌کند.

نتایج پژوهش‌های متعدد نشان داده است بین مصرف مواد غذایی سرشار از پتاسیم و کاهش فشار خون بالا ارتباطی وجود دارد. به عقیده‌ی محققان مصرف میوه و سبزیجات فصلی سرشار از پتاسیم مثل طالبی باعث کاهش فشار خون بالا می‌شود.

کنترل و تنظیم فشار خون با روغن زیتون

از آنجایی که روغن زیتون سرشار از پولیفنول است برای همین در مقابله با فشار خون بالا موثر عمل می‌کند. این ترکیبات نمی‌گذارد که چربی‌ها رگ‌های خونی را مسدود کنند. در این صورت رگ‌ها انعطاف بیشتری دارند، خون بهتر جریان پیدا می‌کند و فشار خون تنظیم می‌شود.

روغن زیتون همچنین حاوی ویتامین E است که خواص آنتی اکسیدانی‌اش خطر فشار خون بالا را محدودتر می‌کند. اگر از فشار خون بالا رنج می‌برید روغن زیتون بیشتری مصرف کنید و همچنین مصرف ماهی‌های چرب را در اولویت قرار بدهید. مصرف چربی‌های اشباع شده مثل کره، پنیر، سرخ کردنی‌ها و همچنین نمک را محدود کنید.

کرفس و کاهش سطح فشار خون

اگر نگران بالارفتن فشار خونتان هستید بهتر است بدانید که کرفس پتانسیل کاهش فشار خون را هم دارد و در طب سنتی چینی ها به عنوان داروی ضدفشار خون تجویز می شده است. تحقیقات اخیر دانشمندان هم این خاصیت را تایید می کند. در واقع کرفس ترکیبی را در خود جای داده که می تواند به آرامش ماهیچه های اطراف سرخرگ ها کمک کرده و به آنها اجازه می دهد کمی گشاد شوند.

وقتی داخل سرخرگ ها فضای بیشتری وجود داشته باشد، خون می تواند با فشار کمتری به جریان درآید. این ترکیب موجود در کرفس سبب پایین آمدن سطح هورمون استرس هم می شود که استرس یکی از عوامل بالارفتن فشار خون است. کرفس حاوی عناصری است که قادر به مسدود کردن فعالیت آنزیم های تولیدکننده کاتکولامین (هورمون استرس)هستند. این هورمون ها باعث افزایش فشار خون می شوند.

کاهش فشار خون با انار ملس

انار به سه قسمت تقسیم می‌شود؛ انار ترش که شبیه آلبالو طبع سرد و خشک دارد و در افرادی که مجاز به خوردنش هستند اثر کاهش خونی بهتری دارد، انار شیرین که باعث تقویت معده می‌شود و انار ملس که همان انار ترش و شیرین است. پیشنهاد می‌شود به منظور کاهش فشار خون، از انار ملس استفاده شود.

مبتلایان فشار خون بالا می‌توانند روزانه یک لیوان انار دانه شده بخورند، اما این دسته افراد باید توجه داشته باشند که انار را همراه نمک و سایر افزودنی‌ها (مثل گلپر)میل نکنند چون خود نمک عامل بالا رفتن فشار خون به شمار می‌آید و مصرف آن با انار، اثر مثبت انار را خنثی می‌کند.

کسانی که علاوه بر فشار خون بالا دچار بیماری دیابت هستند، از خوردن انار شیرین خودداری کنند. همچنین کسانی که به بیماری‌های اعصاب مبتلا هستند، نباید انار ترش بخورند. افرادی که ‌ام‌اس دارند هم باید از خوردن انار ترش پرهیز کنند. بعضی‌ها از گرفتگی رگ‌های پای‌شان شکایت می‌کنندکه خوردن انار ترش برای این گروه هم مناسب نیست.

راه های درمان فشار خون بالا – خوردن کیوی

هرچند درمان فشار خون بالا ممکن نیست اما کاهش و کنترل آن تا حدودی امکان پذیر است. کیوی منبع غنی از پتاسیم می‌باشد. پتاسیم با تنظیم کردن مایعات و الکترولیت بدن نقش مهمی در سلامت و فعالیت سلول‌های بدن ایفا می‌کند و با تأثیر بر سدیم اضافی موجود در بدن، به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک موثری می‌نماید.

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که خوردن روزانه سه عدد کیوی، فشار خون را کاهش می‌دهد. در این پژوهش از 50 مرد و 68 زن با میانگین سنی 55 سال خواسته شد که به مدت هشت هفته هر روز سه کیوی یا یک سیب بخورند. نتایج این پژوهش نشان داد که تأثیر کیوی در کاهش فشار خون بیشتر از خوردن سیب بود به گونه ای که میانگین فشار خون را به میزان 3.6 میلی متر جیوه نسبت به دیگران کاهش داد.

سیر و کاهش سطح فشار خون

آنژیوتانسین 2 پروتئینی است که به انقباض عروق خونی بدن کمک می‌کند تا در صورت لزوم، فشار خون افزایش یابد؛ اما آلیسین که ترکیب موجود در سیر است با ایجاد ممانعت از فعالیت آنژیوتانسین 2 باعث کاهش فشار خون می‌شود. از طرفی ترکیبات پلی‌سولفیدی موجود در سیر در بدن به گازهایی به نام هیدروژن سولفید تبدیل می‌شوند که توسط گلبول‌های قرمز بدن حمل می‌شوند.

این گازها توسط گردش خون در گلبول‌های قرمز در سراسر بدن به گردش درآمده و باعث بهبود کنترل فشار خون خواهند شد.

آناناس و درمان فشار خون بالا

آناناس میوه مناطق استوایی است و از نظر طب سنتی طبع گرم و ‌تری دارد. برای این میوه استوایی خواص زیادی برشمرده شده از جمله اینکه خاصیت ترمیمی دارد و ضدالتهاب است. معمولا برای کسانی که عمل جراحی انجام داده و طی عمل، خون از دست داده‌اند، خوردن روزانه آناناس تجویز می‌شود. آناناس در کاهش میزان فشار خون هم موثر واقع می‌شود.

مبتلایان به فشار خون بالا می‌توانند در یک روز و در دو نوبت صبح و شب، دو تا سه اسلایس آناناس میل کنند. ترجیح بر این است که میوه آناناس به شکل طبیعی و تازه مصرف شود، اما در غیر این صورت هم می‌شود سراغ کمپوت‌های آناناس رفت که اسلایس‌های یک اندازه و آماده‌ای دارد.

افرادی که دموی مزاج هستند، نباید آناناس بخورند چون آناناس خودش طبع گرم و‌ تر دارد و در دموی مزاج‌ها باعث بروز مشکلات بعدی می‌شود. برای این دسته افراد خوراکی‌های دیگری توصیه می‌شود که با مزاجشان سازگار است.

پیشگیری از فشار خون بالا با سیب زمینی

نشاسته موجود در سیب زمینی به کاهش فشار خون کمک می کند و در پیشگیری از ابتلا به پرفشاری موثر است. سیب زمینی سرشار از پتاسیم و منیزیم است. این مواد معدنی به مقابله با پرفشاری خون کمک زیادی می کنند.

متأسفانه تعداد افراد بزرگسالی که با کمبود این مواد معدنی به ویژه منیزیم مواجه هستند کم نیست و احتمال ابتلا به مشکل پرفشاری خون با وجود این کمبود افزایش می یابد. توصیه می کنیم اگر دنبال مصرف یک میان وعده سالم هستید به سراغ سیب زمینی کبابی بروید. حتی می توانید مقدار اندکی کره به آن بزنید تا طعم بهتری بگیرد.

انجیر و درمان فشار خون بالا

همیشه بر این نکته تاکید می‌شود که میوه نمی‌تواند جایگزین غذا شود اما این قاعده استثنا هم دارد؛ انجیر از معدود میوه‌هایی است که به تنهایی غذا به حساب می‌آید. انجیر ملین است و به درمان نوع به‌خصوصی از فشار خون که بر اثر یبوست ایجاد می‌شود، کمک فراوانی می‌‌کند. از منظر طب سنتی طبع انجیر، طبع گرم و‌ تر است و انجیر تازه رطوبت بیشتری دارد. البته لازم است بدانید اثر کاهش دهندگی انجیر در مقایسه با آلبالو، آناناس و انار کمتر است.

انجیر جزء میوه‌هایی است که می‌شود آن را به مقدار زیاد مصرف کرد. به‌طور خاص کسانی که در اثر یبوست به فشار خون بالا دچار شده‌اند، می‌توانند روزانه پنج الی هفت دانه انجیر بخورند. اگر انجیر خشک باشد، شب قبل همین تعداد انجیر را در آب بخیسانید و صبح فردا به صورت ناشتا همراه آب میل کنید.

انجیر را تقریبا همه می‌توانند بخورند و محدودیت خاصی ندارد، تنها کسانی که علاوه بر فشار خون دچار چاقی یا اضافه وزن هستند، نباید انجیر بخورند چون این میوه خاصیت چاق‌کنندگی دارد و برای افراد چاق مناسب نیست.

کاهش خطر پرفشاری خون با مصرف شیر

اکثرا زندگی مان را با شیر آغاز کرده و ادامه می دهیم. ابتدا شیر را از طریق شیر مادر دریافت می کنیم و سپس در طول زندگی با خرید شیر گاو و مصرف آن. البته کم نیست تعداد افرادی که با افزایش سن مصرف شیر را کاهش می دهند و یا بچه ها و نوجوانانی که لب به شیر نمی زنند.

متأسفانه این کار باعث ایجاد مشکلاتی در افراد بزرگسال شده و آن ها را در معرض ابتلا به پرفشاری خون قرار می دهد. نتایج مطالعات نشان می دهند که مصرف زیاد مواد غذایی سرشار از کلسیم به خصوص محصولات لبنی کم چرب مانند ماست و شیر کم چرب خطر ابتلا به پرفشاری خون را به میزان چشمگیری کاهش می دهد.

راه های درمان فشار خون بالا – نوشیدن آب نارگیل

یکی از دلایل شایع بیماری فشار خون عدم تنظیم سطح الکترولیت‌ها در خون است. از آنجایی که آب نارگیل حاوی تمام الکترولیت‌ها و آن هم در سطح مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن است می‌تواند کاهنده خطر فشار خون باشد. از طرفی محتوای بالای منیزیم و پتاسیم آن را به یک نوشیدنی موثر در درمان فشار خون تبدیل کرده است. فراموش نکنید بهترین زمان مصرف برای رسیدن به این خواص آب نارگیل نوشیدن یک لیوان از آن در صبح و با معده خالی است.

درمان فشار خون با مرهم خاکشیر

یکی دیگر از خواص معجزه‌آسای دانه‌های خاکشیر، کنترل و تسکین فشار خون است. اگر به فشار خون مبتلا هستید و در حال حاضر داروهای کنترل‌کننده فشار خون مصرف می‌کنید، می‌توانید از این شیوه برای اثربخشی بیشتر استفاده کنید. برای این منظور کافی است یک لیوان خاکشیر را به‌خوبی بکوبید و آن را به‌صورت پودری نرم درآورید، سپس در ظرفی ریخته و به مرور به آن آب اضافه کنید تا خمیری یک دست به دست آید.

می‌توانید در هفته یک‌بار این مرهم را روی پاهایتان بمالید و شب تا صبح با آن بخوابید. این مرهم به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید فشار خون خود را کنترل کنید.

راه های درمان فشار خون بالا – خوردن میوه «به»

«به»، مقوی عضلات قلب و معده است و فشار خون را کاهش می‌دهد، از این جهت مصرف روزانه دمنوش آن به مبتلایان فشار خون بالا توصیه می‌شود. باید این میوه را خوب بشویید و بعد خرد کنید و بگذارید خشک شود. روزانه دو قاشق مرباخوری از میوه خشک شده «به» را با یک و نیم لیوان آب جوش دم کنید و بنوشید. همچنین می‌توانید در صورت تمایل از میوه «به» هم میل کنید، یعنی هم به صورت دمنوش و هم به شکل خام و مثل میوه‌های دیگر مورد مصرف قرار می‌گیرد.

افرادی که به‌اصطلاح ترش می‌کنند، نباید «به» بخورند، همچنین کسانی که بر اثر یبوست به فشار خون بالا مبتلا شده‌اند، باید از خوردن «به» پرهیز کنند چون ممکن است باعث اختلال در دستگاه گوارش‌شان شود.

شکلات تلخ و کاهش فشار خون بالا

فلاوونوئیدهای موجود در شکلات تلخ به کاهش فشار خون بالا کمک می کند. بنابراین شکلات سیاه می تواند یک میان وعده سالم برای فشار خونی ها باشد. البته منظورمان این نیست که میزان زیادی شکلات مصرف کنید. علاوه بر این یادتان باشد که فلاوونوئیدهای موجود در شکلات تلخ در کنترل فشار خون موثر است و مصرف شکلات سفید تأثیری در این مشکل ندارد.

پسته خام و کاهش فشار خون

مغزهایی که آجیل را تشکیل می‌دهند غالبا باعث سیری می‌شوند و درنهایت به کاهش وزن کمک می‌کنند. این مغزها هضم آسانی دارند و معده را تقویت می‌کنند. پسته یک میان‌وعده بی‌خطر است و مصرف روزانه یک پیاله پسته خام فشار خون را پایین می‌آورد، اما توجه داشته باشید که پسته شور چنین خاصیتی ندارد و نتیجه عکس می‌دهد، چون نمک باعث بالا رفتن فشار می‌شود.

اگر به ضعف و نارسایی کبد مبتلا هستید یا اینکه از نقرس و دیابت یا ناراحتی کلیه رنج می‌برید، بهتر است خیال کنترل فشار خون با پسته را از سر بیرون کنید.

بلوبری و مقابله با فشار خون بالا

این میوه همانند توت های دیگری مانند تمشک و توت فرنگی حاوی آنتوسیانین ها است که برای مقابله با فشار خون بالا موثر عمل می کنند. نتایج پژوهش ها نشان می دهند میوه های حاوی آنتوسیانین ها به افرادی که از پرفشاری خون رنج می برند کمک می کنند تا فشار خونشان را به طور چشمگیری کاهش دهند. بنابراین توصیه می کنیم شما نیز از مصرف این میوه های خوشمزه غافل نباشید.

راه های درمان فشار خون بالا – خوردن بادمجان

بادمجان جزء غذاهایی است که به آنها مزوره یا شکم پرکن می‌گویند و دارای طبع سرد و خشک است. بادمجان باعث کاهش فشار خون هم می‌شود. یک روش مصرف بادمجان، کبابی کردن آن در غذای میرزاقاسمی است. معمولا در میرزاقاسمی همراه بادمجان سیر هم به کار می‌رود که اثر کاهش‌دهندگی فشار را تشدید می‌کند.

حداکثر در هفته دو بار می‌شود بادمجان مصرف کرد،. بعضی‌ها برای اینکه سرخ شدن بادمجان روغن کمتری بطلبد، بادمجان را در آب نمک می‌خوابانند. این روش برای افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند، بسیار مضر است. افرادی که از چاقی رنج می‌برند و اضافه وزن دارند، نباید بادمجان بخورند چون در آماده‌سازی بادمجان به شکل سالم حتما از روغن استفاده می‌شود و این روغن برای افراد چاق مضر است.

برگ زیتون و کمک به درمان فشار خون

تحقیقات نشان می‌دهد از آن جایی که برگ زیتون، عوامل زمینه‌ای فشار خون مثل چاقی، کلسترول خون و قند خون را کنترل می‌کند، می‌تواند باعث کاهش فشار خون نیز شود. مردم منطقه مدیترانه کمتر از سایر مناطق دنیا به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا می‌باشند.

یکی از دلایل آن‌ را مصرف فرآورده‌های مختلف زیتون می‌دانند. قسمت‌های مورد استفاده زیتون، روغن، میوه و برگ آن است. از بین این قسمت‌ها، برگ زیتون دارای خواص مفید بیشتری است؛ زیرا در هنگام تهیه، مواد موثره آن کمتر آسیب می‌بیند. برگ زیتون را می‌توانید به دو صورت استفاده کنید:

روزی دو بار همانند چای آن را دم کرده و میل کنید.
روزی یک بار به میزان یک قاشق غذاخوری از آن را به سالاد اضافه کنید.
در نظر داشته باشید که طعم برگ زیتون کمی تلخ است. برای برطرف کردن طعم تلخ آن می‌توانید از یک شیرین‌کننده یا طعم‌دهنده مناسب مانند نعناع استفاده نمایید. و این هم آخرین مورد از راه های درمان فشار خون بالا.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه